Anem bé? L’Educació a Europa i a casa nostra

Avui he llegit un article a El País que em preocupa una mica. En comentar un informe que situa el nivell de l’Ensenyament a l’Estat Espanyol a la cua d’Europa, aquest diari afirma que s’ha renunciat d’alguna forma (sense dir-ho) a convertir el 2010 en l’any emblemàtic de la competitivitat europea. Em preocupa però també em satisfà que “en educación todavía se ambiciona reducir a la mitad el abandono prematuro de estudios, aumentar el número de estudiantes de segunda enseñanza, mejorar la compresión lectora, incrementar la formación permanente y ver crecer el número de matemáticos, científicos y expertos en tecnología”.

L’informe que comenta El País no deixa gaire bé l’ensenyament secundari espanyol. En canvi, sembla que l’Estat Espanyol complex força bé les expectatives de formació científico-tecnològica. Personalment crec que aquest aspecte anirà a pitjor, donada la baixada global d’estudiants a l’itinerari científico-tecnològic de Batxillerat.

És molt important una de les frases de l’informe que comenta el diari: “La viabilidad a largo plazo del modelo social europeo dependerá en gran medida de la capacidad de estas reformas para garantizar la participación activa de todos los ciudadanos en la vida económica y social”, señala el informe, que califica de “particularmente inquietante” el escaso avance hacia las metas ligadas a la integración social. A no ser que se redoble la lucha contra el abandono escolar o el dominio de técnicas tan básicas como el entender un texto escrito “una buena parte de la próxima generación se verá abocada a la marginación social”.

Espero que els Centres d’Ensenyament Superior hi puguin contribuir.