El míster electrònic

Ahir 31/10/2007 vaig quedar garratibat en llegir a La Vanguardia (que es distribueix gratuïtament a pilons als centres de la UdG, gràcies) que el F.C. Barcelona ha comprat una base de dades de 25.000 jugadors mundials (El míster electrónico). Segons el Barça, amb això es vol imitar una mica el Sevilla: comprar barat i vendre car. O comprar barat i guanyar títols.

Jo crec que, en el futur, la Universitat i el sistema de recerca potser acabaran així.  Tenint una base de dades dels estudiants brillants de batxillerat. Un míster electrònic acadèmic. Fa temps, fins l’últim any de carrera els grups de recerca no anaven a caçar estudiants de doctorat. Fa poc, hi anaven el penúltim any. Avui en dia ja s’hi fixen només d’entrar a estudiar. Dintre de poc, es fitxaran estudiants a secundària directament, com a futurs investigadors.

Crec que hi haurà aviat, si ja no n’hi ha, llocs com la “Masia” del Barça, on investigadors joves treballaran amb grups de recerca consolidats.  De fet, en una entrada sobre el CNIC de Madrid ja ho comentava: tothom està lluitant ja pel talent investigador dels estudiants de secundària.

Potser en el futur es farà el seguimetn no pas només en un àmbit territorial local, sinó a tot el mon. A la Xina, a l’Índia, … una espècies de Big Brother? Hi haurà una borsa de talents? Potser és universitat-ficció, espero que sempre hi hagi capacitat de sorpresa, que no tot sigui pas tan control.lat.

Em pregunto, mig en sèrio mig en broma: i si un estudiant, a setze anys, ha de decidir entre el futbol (o un altre esport que pagui bé) i la recerca, com ens ho farem? Anem per la Copa d’Europa o per l’Espai Europeu del Coneixement?

1 thoughts on “El míster electrònic

  1. Hola!

    Totalmente de acuerdo contigo. Aún más, creo que es inevitable la captación de talentos a secundaria. En este sentido, la UdG, en especial el Departament de Quimica, va un paso por delante en la relación Universidad-Secundaria. Y, creo humildemente, que debería aprovechar al máximo su ventaja. El problema radica en; hemos identificado un prodigio, ¿cuál es su talento?
    En este caso, el estudio Neurocientifico puede dar una solución. Se han obtenido resultados, donde las zonas que se activan, o se desarrollan, del cerebro dependen a qué hemos dedicado más tiempo. Es decir, un cientifico puede tener, o no, desarrolladas ciertas zonas del cerebro que un filologo no las tiene tanto y viceversa. Parece descriminatorio, pero creo que puede ser una solución para clasificar a los talentos.

    Es muy diferente el significado de talentoso, brillante, superdotado y, finalmente, cuando el talento es desarrollado a su cota máxima, los factores emocionales son los correctos, recibe un reconocimiento que perdura en el tiempo, podemos hablar de un genio. Catalunya y España, entre otros países del mundo, está en desventaja en el tema de sobrestimulación de talentos, respecto a países como Israel, Xina, EEUU, Alemania,…
    Cómo obtener ventaja? Ofreciendo precontratos en secundaria a personas identificados como talentosos. Y, por supuesto, apreender de estos países y de sus programas. Además, tendrían que hacerse test de CI a partir de Tercero de ESO.

    Lo que está haciendo el MEC, en la China, la India,…, me parece fantástico, en un futuro no se ha de limitar a solo estos países. Más aún, todos los rectores deben apoyar esta iniciativa. En especial, las universidades pequeñas (grandes en otros sentidos) deben sumarse.

    Muchas gracias,
    Martin.

Comments are closed.