Aromaticitat social

Image

He vist al blog de l’Antonio Arias que a Màlaga hi ha hagut una jornada sobre Estratègies de Comunicació, on els assistents van parlar de la transformació de la fragmentació a la complexitat.

Una de les branques que els participants van agafar per escriure les conclusions va ser la Físcia Quàntica. Per exemple, hi llegeixo que

Extrapolar los paradigmas de la física a las ciencias sociales y al tipo de fenómenos que éstas estudian tiene pues pleno sentido, la física ha sido siempre el modelo para las otras ciencias, y, de hecho, es una tarea que ya se está llevando a cabo en muchos campos, pero exige rigor y cautela.

La física cuántica forma hoy parte de la cultura humana, ya que ha trascendido el ámbito de los laboratorios de investigación. Básicamente, viene a decir que la materia en sus niveles más básicos no tiene forma definida, ni ocupa un lugar concreto en el espacio. Se comporta a veces como onda, a veces como partícula, siendo imposible determinar su posición salvo mediante probabilidades.

La característica fundamental de este universo cuántico es por tanto la incertidumbre y la imprevisibilidad. Allí, las partículas ocasionalmente se comunican entre sí sin mediar entre ellas tiempo o espacio, lo que significa que en la práctica se comportan como si fueran una sola (la llamada interconexión profunda) .Asimismo, la física cuántica plantea que el observador forma parte inseparable de la realidad que pretende conocer y describir, poniendo fin a la noción de espacio que había propuesto tradicionalmente la física.

La física cuántica cuestiona el concepto lineal de tiempo, abriendo nuevas posibilidades a las aproximaciones al futuro que son necesarias para adoptar las mejores decisiones en el presente. La física cuántica no puede avanzar en solitario, ya que necesita el apoyo de otras disciplinas (la nueva biología, la teoría de sistemas, la cibernética y las teorías de la comunicación) para articular nuevos conocimientos. La complejidad reclama la transdisiciplinariedad.

Francament, em sembla una mica exagerat fer servir els conceptes calu de la física quàntica (i els seus postulats) per entendre les claus de la transformació del món actual.

Crec que la ciència està plena de metàfores. Per exemple, imaginem-nos el benzè (C6H6), que té tres dobles enllaços entre carbonis, que es poden pintar de dues maneres (formes ressonants). De fet, el benzè és més estable que no pas el que podem voler dir tres enllaços dobles: es tracta del concepte d’aromaticitat. Només es pot explicar per la química quàntica (o sigui, la física molecular quàntica). És una xarxa de sis persones més valuosa o complexa quan hi ha tres lligams fluixos i sis de forts, o quan dues no estan lligades (cas de l’hexatriè)?

Treballar en xarxa, fer servir les eines socials de la Internet es pot explicar amb l’analogia de l’aromaticitat molecular: l’aromaticitat social. En faré un article seriós i real, quan tingui temps.

La marca Universitat de Catalunya agrupa les vuit universitats públiques catalanes. Jo diria que té forma de molècula, com un anell de tres àtoms (les perifèriques) anclar a un anell de quatre (les 4 de Barcelona) i un àtom que completa una piràmide. Em pregunto si es tracta d’una estructura aromàtica, però seria bo que en fos.

1 thoughts on “Aromaticitat social

Comments are closed.