Curs de Física i Química a l’abast de tothom

Image

Avui ha començat una nova edició del Curs de Física i Química a l’abast de tothom, que la C4D coorganitza amb l’ICE de la UdG. Es tracta d’un curs que té com a objectiu proporcionar elements perquè el professorat de secundària (i aquest any també el de primària) tingui més elements per transmetre la ciència en general, i la física i química en particular, als seus alumnes. Un altre objectiu és incrementar el coneixement mutu entre professorat universitari i no universitari, i rebre d’aquest últim les seves inquietuds pel que fa a la física i química.

M’ha tocat a mí, després d’una breu introducció de la directora de la C4D, Sílvia Simon, fer una exposició sobre com percebem la ciència i la seva comunicació en el nostre entorn investigador, des de l’IQC i la C4D de la UdG. He exposat els meus punts de vista sobre la necessitar d’explicar les coses de forma planera, de trametre entusiasme i de combinar adequadament tallers, experiments espectaculars i sessions demostratives, tal com fem amb les activitats que des de la C4D fem als centres no universitaris. També he esmentat aquest mateix blog Edunomia, i com hi vaig recollint reflexions i curant contingut en temes de ciència i de la seva comunicació, divulgació i disseminació.

També, a partir de la presentació que vaig fer fa poc a la Casa de Cultura sobre quasicristalls, he mostrat algun dels elements que solo fer servir de forma clau en les meves xerrades. Per exemple, la utilització de cartes franceses o cartes químiques per explicar conceptes difícils com qubit, parells EPR, entrellaçament quàntic, o l’experiment del Gat de Schrödinger (la Carta de Schrödinger). He exposat la importància del relat en comunciar ciència. Per exemple, quan jo mateix faig servir el conte de la Caputxeta Vermella i l’adapto a les circumstàncies (Caputxeta comunicadora, 2.0, recercaire, bolonyesa, etc.)

Naturalment he insistit en la importànica de les xarxes socials i de la comunicació 2.0 en l’àmbit de la ciència, i de la necessitat de connexió bidireccional amb els destinataris, que en el cas dels joves és més fàcil. També he demanat presència dels professors a la xarxa i vertebració de la seva identitat digital.

Durant tota aquesta setmana continuaran les sessions d’aquest curs de l’ICE organitzat per la C4D. Gràcies a la Sílvia Simon i la Mireia Güell per la seva organització!

El curs compta amb 24 alumnes inscrits, que hen emplenat les places disponibles.

Image

A la imatge, d’una piuldada d’en @pquimic, se m’hi veu parlant… amb l’iphone connectat al projector multimèdia.

http://twitter.com/pquimic/status/217261469228736515

http://twitgoo.com/5y6xio

2 thoughts on “Curs de Física i Química a l’abast de tothom

  1. Hola a todos y en especial a M. Duran,
    perdón por escribir en castellano, aunque se expersarme en catalán, se me da mejor escribir en castellano.

    Estas Jornadas son interesantes sin más no, ya que unifican la docencia a nivel terciario con secundario. A más, permiten tener diálogos constructivos para fortalecer ámbitos de mutúo aprenentage. Aunque no ejecuten investigaciones los docentes de secundaria, es de vital importancia los programas conjuntos de capacitación y formación en ámbitos de diálogo científico. En especial, aprender a lograr a tener los mínimos para garantizar la calidad educativa y formativa.

    No solamente, se debe uno centrar y concentrar esfuerzos en intensificar la capacitación de recursos humanos calificados en la Universidad. La formación contínuada, mediante programas de capacitación y formación, es un activo vital para docentes de secundaria. Se podría organizar un evento o reunión para desarrollar un organismo interinstitucional para centrar los servicios de capacitación, como por ejemplo el Instituto Universitario de Capacitación Docente para todo tipo de servicios de acceso a la capacitación y formación contínuada. Dirigido por un Consejo Universitario de Capacitación Docente, y con las funciones de coordinar esfuerzos en formar continuadamente, y para toda la vida, recursos humanos de educación secundaria y terciaria.

    Podría ser interesante que fuera inclusive virtual, considerando diferentes instituciones para su operativa y funcionamiento. Además, dispondría de un plan estratégico a ejecutar con el Consejo directivo.

    En otro orden de cosas, dentro de dos semanas es la RN2012, espero que sea todo un éxito Estaremos presentes aunque estoy radicado en Uruguay.

    Muchos recuerdos y saludos muy cordiales,
    Martin.

Comments are closed.