Primera reunió del projecte Erasmus+ #moocs4all a Delft

Ahir vam tenir la primera reunió presencial del projecte Erasmus+ titulat “Low-Cost MOOC production” (LoCoMoTion), que hem decidit etiquetar i dir com a moocs4all (http://moocs4all.eu ). Hi participen les universitats de Bielefeld, Bath Spa, TU Delft, Girona (la @silviasimonr i jo mateix) i IT Sligo, aquesta última n’és la coordinadora (en Brian Mullian, @brianmmulligan). De fet, és una “Erasmus+ Strategic Partnership”.

La reunió, que va durar 8 hores seguides, es va fer a la sala Steve Jobs de la biblioteca de la TU Delft, d’un disseny molt modern, encara que va ser inaugurada el 1997. A la sala, igual que totes les altres sales de reunions i de treball, hi ha una gran foto de l’Steve Jobs, juntament amb una frase seva: “A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them

Al llarg de les 8 hores (un entrepà per dinar tot treballant) vam discutir varis aspectes del projecte: tecnologies de MOOCs low-cost, la seva pedagogia i el seu disseny, serveis institucionals, acreditació i mobilitat, i avaluació dels estudiants i del propi MOOC.

La primera fase d’aquest projecte consisteix en fer un metaMOOC sobre low-cost MOOCs. Ens vam preguntar si ha de ser un xMOOC (un curs amb un fil conductor clàssic) o un cMOOC (on el contingut es fa entre tots, professors i estudiants). L’elecció de plataforma també ens va portar una bona estona, ja que hi ha força opcions disponibles, encara que totes tenen avantatges i inconvenients. I com que es tracta d’oferir recomanacions per a qui vulgui muntar de forma sostenible i eficient un MOOC, l’elecció per al metaMOOC inicial és ben rellevant, ja que cal predicar amb l’exemple.

Naturalment, vam analitzar el repartiment de tasques entre els cinc socis del projecte. No és pas fàcil treballar en equip, i més quan les cinc parts no es coneixien (però sí entre el coordinador, en Brian Mulligan, i els altres). En el nostre cas, vaig conèixer en Brian al congrès eMOOCs2014 de Lausana, l’any passat, quan vaig assistir a una xerrada seva precisament sobre low-cost MOOCs.

L’aportació del nostre grup al projecte serà en la part de màrketing i pedagògica, en el sentit de comunicar la nostra experiència en mantenir l’interès dels estudiants al llarg del curs, i també d’aconseguir participants fent servir la difusió adequada i fent el curs atractiu. A més, la nostra activitat elevada al món 2.0, que és consustancial als MOOC, també ha de ser ben útil per a tot l’equip.

Més endavant, en la segona fase del projecte, impulsarem dos MOOCs tot seguint les recomanacions de la primera fase: el de Màgia, Ciència i Secrets Confessables #magcimooc, i el de Química Zero #quim0mooc,e ls quals han gaudit de sengles ajuts de l’AGAUR en la convocatòria per a MOOCs de 2014. El #magcimooc està també parcialment finançant pel projecte FECyT 2014 “De la Màgia de la Ciència a la Ciència de la Màgia”.

Tots els participants a la trobada tenim formació en ciència i tecnologia, a més d’altres experteses relacionades amb comunicació i docència. Ha estat doncs molt interessant conèixer (primer al sopar previ i després al llarg de la trobada) com en són de diferents les situacions de cadascú, encara que en el fons tothom persegueix el mateix.

La propera trobada la farem a Bath, una ciutat semblant a Girona, a l’oest d’Anglaterra, amb uns banys romans espectaculars, i on hi vam passar l’estiu de 2003 fent vacances l’estiu. Amb la Sílvia ja hem convidat tot l’equip del projecte #moocs4all a fer una trobada presencial a Girona, per descomptat.

Cinc universitats reunides a Delft. Per impulsar MOOCs de baix cost però de prou qualitat.

A la reunió prèvia, el vespre abans (o sigui, tot sopant). És bo conèixer-se una mica abans de parlar de feina!

No puc deixar de parlar de Delft. Aquesta és una ciutat encantadora, amb un barri vell no pas gaire gros, plena de canals tranquils. El principal perill són les bicicletes. Riuades de biciclistes anaven cap a la universitat a 2/4 de 9 del matí. Mai no n’havia vistes tantes! Ni a Copenhaguen ni a Amsterdam. Un cotxe difícilment t’atropellarà. Però cal anar molt amb compte amb les bicis. El terreny és ben pla, la pujada més forta potser fa 2 metres. De BTT n’o n’hi ha… totes són de tipus holandesa i senzilles.

Avui hem aprofitat per treballar una bona estona en el projecte i en general amb tot la nostra iniciativa #gisolr sobre MOOCs, però hem quedat per dinar a Amsterdam amb en @jordipoater, que està treballant actualment al grup d’en Matthias Bickelhaput, col.laborador nostre a l’@iqccudg . En Jordi ens ha pogut explicat curiositats i anècdotes d’Amsterdam. Havent dinat, hem visitat el Museu van Gogh, on hem pogut conèixer les circumstàncies d’aquest extraordinari pintor (i dibuixant). Entre les seves obres, vàries pintures de Saint-Rémy en Provence i Arles, que fa pocs mesos visitàvem amb la família per les vacances de primavera.

Selfie amb la @silviasimonr i en @jordipoater davant d’un canal d’Amsterdam.

Amb la @silviasimonr davant del Rijksmuseum. Segons en Jordi, és el lloc més fotografiat, avui en dia, d’Amsterdam.

Hem passat fred, no pas per la temperatura, sinó pel vent. Els arbres encara són ben pelats, i no hi ha cap indici que la primavera estigui propera, a diferència de Girona, on ja s’albirava.

Finalment, una consideració: wifi de franc al tren, a l’aeroport, als museus, a l’hotel… cada cop és més habitual. La companyia Vueling encara no en proporciona als seus Airbus 320, però com ja passa als USA i en algunes companyies europees, tot arribarà.

En definitiva, una positiva i fructífera trobada. Ara toca executar les tasques previstes.