Què he après aquest any 2024?

Foto de Tom Piotrowski: https://www.pexels.com/ca-es/foto/1608384/

El darrer dia de cada any solo fer una entrada resumint algunes coses o fets que em semblen atractives. No ha estat el 2024 un any especialment rellevant en aquest sentit, però sí que he progressat en la pràctica general de programació Python i utilització d’APIs.

En l’àmbit del coneixement lliure, he seguit contribuint a OpenStreetMap, completant-hi camins i elements que hi manquen, i connectant-ho millor amb l’entorn Wikimedia. El fet de caminar i anar en bicicleta (menys que en anys anteriors) permet traslladar la realitat geogràfica al mapa. El curs que vaig fer a primers d’any, de QGIS, m’hi ha ajudat, també.

A l’entorn Wikimedia, m’he centrat sobretot en el projecte vp.llocs, després del que vaig iniciar vp.escoles, i del que tinc en projecte, vp.camins. Fins ara treballava sobretot a Wikidata, però donat que he contribuït a millorar la informació de les entitats de població inframunicipals de Catalunya i dels ens històrics locals, he ajuadt a millorar la Viquipèdia. De fet, he après a crear plantilles, i he escrit la plantilla entpobcat. Gràcies a voluntaris incansables, he après també a connetar les plantilles amb l’extracció de dades a Wikidata.

Treballar amb Wikidata i Python no és pas només útil per a aquesta enciclopèdia, sinó també per a les dades obertes i la IA en química i ciència. Malauradament, Python té algunes complicacions pel que fa a versions dels seus mòduls auxiliars, cosa que amb FORTRAN, en la meva llarga experiència computacional química, pocs cops m’havia passat.

He continuat desenvolupant idees per al projecte de màgia i ciència, i de fet l’he anat orientant per al proper Any Internacional de la Ciència i Tecnologia Quàntiques 2025.

I pel que fa a la IA generativa, m’ha estat útil a vegades, cal reconèixer-ho. I a vegades he vist que diu tonteries. Segueixo dient el que vaig llegir en algun lloc: “La IA generativa (ChatGPT, etc.) és útil per a aquelles persones a qui no els cal la IA generativa”.

De les activitats més concretes d’aquest any, puc esmentar l’entrevista que em van fer al dominical del Diari de Girona, la trobada MAGMA, a Barcelona, i la 9a edició del Campus d’Estiu de Màgia i Ciència, a més de vàries xerrades, tallers i activitats en comunicació científica, màgia i ciència i senzillament ciència.

Fa 365 dies vaig parlar dels projectes per a aquest any: http://edunomia.net/diari/edunomia/arxius/2024/projectes-per-al-nou-any-2024.html. Alguns els he anat complint, d’altres no pas gaire… Al tercer m’hi ha ajudat que l’scanner que vaig comprar escaneja per tots dos cantons (quan vaig escriure l’entrada no me n’havia adonat!). He digitalitzat força documentació, però no pas prou encara. El quart (reduir llibres) ha fallat, costa molt. El cinquè, malament (tocar piano). El sisè, força bé (python, apis, wd, osm). Els altres tres, regulars. Es fa el que es pot.

Un bon any, en resum.