No hi haurà fàrmacs que ho curin tot

La contraportada d’avui 27/7/07 de La Vanguardia porta un missatge de Richard Roberts, Premi Nobel de Medicina 1993, relacionat una mica amb una meva columna al Diari de Girona: “El fármaco que cura del todo no es rentable”.

No tan sols la immortalitat comportaria problemes ètics i canviaria la nostra societat: no caldria crear nous fàrmacs per curar malalties, i per tant la indústria se n’aniria en orris.

No crec que sigui sostenible que tots els possibles fàrmacs, que són molt cars de desenvoloupar, siguin administrats gratuïtament i universalment. Ja ara comença a passar amb els medicaments contra la SIDA. Algunes respostes:

 – La investigación se puede planificar?

– Si yo fuera ministro de Ciencia, buscaría a gente entusiasta con proyectos interesantes; les daría el dinero justo para que no pudieran hacer nada más que investigar y les dejaría trabajar diez años para sorprendernos.

– Parece una buena política.

– Se suele creer que, para llegar muy lejos, tienes que apoyar la investigación básica; pero si quieres resultados más inmediatos y rentables, debes apostar por la aplicada…

– ¿Y no es así?

– A menudo, los descubrimientos más rentables se han hecho a partir de preguntas muy básicas. Así nació la gigantesca y billonaria industria biotech estadounidense para la que trabajo.

Houston, tenim un problema!